úterý 2. července 2013

Mám rád nečekaná setkání



Teprve ve chvíli, kdy jsem začal psát tenhle text, jsem prostřednictvím Newtonu zjistil, že vzpomínky, které si chci připomenout, jsou bez pár měsíců staré už deset let. Nemyslel jsem, že je to už tak dlouho.

A nevzpomínal bych na to, nebýt nedávného nečekaného setkání. Bylo 14. června, byl jsem ten den v Praze a když jsem se vrátil, vyrazil jsem navečer ještě vlakem do Starých Splavů.

A když jsem o pár hodin později čekal na zdejší železniční zastávce na vlak do Lípy, přijel ještě mezi tím spoj z opačného směru. Nevěnoval jsem mu skoro žádnou pozornost a raději proháněl hlavou myšlenku o svých vlastních radostech a strastech. Jenže od toho vlaku na mě někdo zavolal. Podíval jsem se tím směrem, viděl drobnou dívku, která mi na první pohled nikoho nepřipomínala, tak jsem se zase odvrátil, trochu rázněji, abych dal najevo, že si mě asi s někým spletla. Ona se ale zastavila, znovu zavolala a pak se vydala mým směrem.

A já jí poznal. Asi to na mě bylo poznat, že jsem prohlédl, protože hbitě stačila říct „Poznáváš mě, viď?“ A já snad řekl něco jako „Ty kráso, děcák!“

Všechno totiž začalo v dětském domově a díky Newtonu vím, že to bylo v roce 2003. Já si tehdy vymyslel, že bych chtěl psát o příbězích dětí z děcáků. Znal jsem se dobře s jedním panem ředitelem dětského domova, věděl jsem, že mi důvěřuje, a tak jsem se ho zeptal, co by na to řekl. A on mě upozornil, že není dobré u těch dětí jen tak přijít, vyzpovídat je a odejít. Chtěl, abych dal dětem šanci, aby mě poznali, a navrhl mi, abych za dětmi nejdřív docházel. A tak se stalo.

Ještě rok nebo dva roky předtím jsem jezdil jako vedoucí na tábory, a tak být mezi těma děckama mi myslím přišlo úplně normální. Po těch deseti letech jsou vzpomínky už hodně vybledlé, ale vím, že to bylo moc příjemné, že si mi od nich nikdy nechtělo domů, že jsem i zvažoval, že požádám, abych se tam mohl aspoň načas nastěhovat. A byl jsem plný myšlenek, co všechno by se dalo pro ty děti udělat.

Někteří z těch děcek mi utkvěli víc než jiní. A jednou z nich byla tahle slečna, co jsem jí teď potkal ve Splavech. Tehdy jí bylo čtrnáct, i když ona byla podstatně vyspělejší a vypadala starší, a nevím proč, ale tenkrát si mě vyloženě vzala do parády. Stala se takovou mojí průvodkyní.

Teď měla velkou radost, když mě teď znovu viděla, aspoň myslím. Já taky. Mám rád nečekaná setkání.

Žádné komentáře:

Okomentovat