Hlavně
po nocích, těsně před usnutím, dočetl jsem komiksovou knihu
Berlín – Město kamene od amerického kreslíře Jasona Lutese. V
hromádce knih, co čekají na přečtení, jsem ji upřednostnil i
proto, že v knihovně si už na ní někdo další „brousí
chrup“, tedy přihlásil si rezervaci.
Paradoxně
tomuto dentobrusiči ale nemůžu vytrhnout osten z určité zadní
části, mám na mysli patu, neboť ač bych rád knížku vrátil,
aby se k němu co nejdříve dostala, nejde to. Knihovna má totiž
dovolenou :( Takže doufejme, že to ten čtenář s trnem v patě a
rašplí mezi zuby ještě vydrží.
Tady
jsou moje dojmy z knížky:
1)
Je podle mě parádní a úctyhodné, že se tomuto komiksu (i když
někde jsem četl označení „grafický román“, které mi přijde
mnohem přesnější) dostalo kvalitního knižního vydání. Že
nevyšel jen v nějakém sešitovém vydání, ale v knize s pevnou
vazbou. Tomu tleskám a tahle poklona míří k nakladatelství
BB/art. Kniha tomu grafickému románu moc sluší!
2)
Pokud ještě žijete v přesvědčení, že komiks je vhodný
formát leda tak pro děti a podivné jedince, kteří u kreslených
příběhů z fantaskních světů nehodlají dospět, tenhle
grafický román je asi velmi vhodnou příležitostí, jak zjistit,
že to tak opravdu není. S fantasknem se tady neobstojí, Dějištem
nejsou jiné planety, dějištěm je Výmarská republika, měnící
se pod nástupem nacismu.
3)
Vždycky mě fascinují zámořští autoři, kteří se zabývají
evropskou tematikou. Naposledy to tak bylo u knihy Australana Markuse
Zusaka a jeho románu Zlodějka knih. U ní jsem si poznamenal:
Jenže
Zusackův román se mi nakonec líbil velmi a s Lutesem je to
podobné. Na rozdíl od Zusacka ale nelíčí přímo období nacismu
a fašismu a jeho důsledky, ale naopak to, co tomu předcházelo. Z
textu na obalu knihy je zřejmé, že Lutes v dětství pobýval ve
Francii (a právě tehdy ho velmi zaujaly a ovlivnily evropské, a
tedy zejména francouzské komiksy /např. Hergého Tintin/), ale
proč se začal zajímat o Německo a to, co se v něm odehrávalo v
době mezi dvěma válkami, toť otázka. Že jde o zámořský
pohled, přitom na Lutesovu komiksu prakticky nejde poznat, možná
jen velmi lehounce. Lutes totiž příběhy svých několika hrdinů
nepřehrává jen na pozadí nástupu nacismu, ale spíše na pozadí
střetu nacismu a bolševismu – a právě při popisu těchto
projevů, nám v Česku z minulosti dobře známých, je možné
trošku prohlédnout takový lehounce zámořský pohled na věci.
4)
Možná to z výše napsaného vypadá, že Berlín – Město kamene
jsou nějakou kreslenou učebnicí dějepisu Německa. Tak to vůbec,
to meziválečné Německo je jen kulisou pro příběhy několika
lidí, z nichž nejvýznamnější je asi devětadvacetiletá
studentka Marta Müllerová a o něco starší novinář Kurt
Severing. Kniha začíná jejich seznámením ve vlaku a Lutes z nich
postupně udělá milostné partnery...V knížce jsou i další
hrdinové, policista, který zažil první světovou válku, žena z
nižší sociální vrstvy se třemi dětmi, která nakonec odchází
se dvěma z nich od manžela, neboť on začíná silně holdovat
nacismu...atd.
Dozvědět
se leccos dalšího o knížce je možné z řady recenzí na webu.
Vybírám některé z nich:
Na závěr tohle jedno malé okénko, sken z Lutesovy knihy. Autor takhle znázornil jednu z postav své knihy. A mě připadá, že se velmi podobá Tajemné Slunečnici. Jakoby to Lutes kreslil podle ní! :) Aspoň mi to tak přišlo (přece jen naše POTKÁNÍ SE jsou hodně vzácná). Ale jak jsem to uviděl, hned jsem si za celým dalším příběhem této postavy představoval právě Tajemnou Slunečnici...A možná proto se mi ta kniha tak líbila ;)
Žádné komentáře:
Okomentovat