sobota 12. ledna 2013

Foylova válka



 Jedna z věcí, která mi v posledních dnech udělala radost, jsou čtvrteční večery. Tedy celkem pozdní večery. Od 3. ledna po tři čtvrtky zhruba kolem jedenácté večer teď ČT v premiéře uvádí pátou řadu seriálu BBC Foylova válka. Každý díl je samostatným televizním filmem

První díl vysílaný 3. ledna mi utekl, ale další čtvrtek už jsem nepropásnul a dobře jsem udělal. Jestli jsem se bál, že úroveň bude mít s novými díly upadající úroveň, tak tenhle strach mě rychle přešel.

„Válka budí v různých lidech různé pocity: vlastenectví, solidaritu, obětavost, touhu ze všech sil pomoci ohrožené zemi. Ale i nenávist, ziskuchtivost, snahu urvat pro sebe co nejvíc, přiživit se na cizím neštěstí... Je to na jednu stranu pochopitelné, protože válečná vřava a všechny její průvodní jevy nahrávají těm nejtemnějším lidským pudům, jsou živnou půdou pro zločiny malého i většího kalibru. V Británii, v níž se celý národ cvičil v zabíjení, v níž byly povolány do zbraně tisíce policistů, v níž existoval přídělový systém a v noci zahalilo celou zemi do neproniknutelné tmy zatemnění, stoupla kriminalita od roku 1939 do roku 1945 o více než padesát procent...“

To je anotace, která vlastně uvádí do děje seriálu. Foylova válka je unikát v tom, jak propojuje detektivku a válku. Nevykresluje ale bojové akce, ale postihuje vždy nějaký výrazný rys té doby, ovlivněný válkou.

Líbí se mi charakteristika na Wikipedii:
„Jde o klasický kriminální seriál, který se vyznačuje neobvykle perfektním a věcným podchycením specifické dobové válečné atmosféry ve Velké Británii spojené se společenskými problémy oné doby, což jej činí velmi netradičním a svým způsobem i velice unikátním.“
 
Zaujalo mě, že autorem seriálu a většiny dílů je Anthony Horowitz, který se věnuje hlavně dětské tvorbě, ale je také autorem scénářů pro Vraždy v Midsomeru či Poirota. Protože můžu srovnávat, myslím si, že Foylova válka je z té jeho detektivní tvorby jednoznačně nejlepší.

Žádné komentáře:

Okomentovat